Pengkaji-pengkaji Apikultur (Pemeliharaan dan pembiakkan lebah) bersepakat bahawa kualiti madu dinilai dari pelbagai faktor. Salah satu yang terpenting ialah bahan yang digunakan untuk menghasilkan sarang lebah.
Dr. Muhammad Bakr Ismail, seorang ulamak di Universiti Al Azhar di dalam buku hadithnya bertajuk “Pesanan Rasul SAW dan Kesannya Dalam Pembentukan Individu dan Pembaikan Masyarakat” (وصايا الرسول صلى الله عليه وسلم وأثرها في تقويم الفرد وإصلاح المجتمع) telah menyebut perkara ini ketika menghuraikan hadith sahih riwayat Bukhari yang berbunyi:
Dr. Muhammad Bakr Ismail, seorang ulamak di Universiti Al Azhar di dalam buku hadithnya bertajuk “Pesanan Rasul SAW dan Kesannya Dalam Pembentukan Individu dan Pembaikan Masyarakat” (وصايا الرسول صلى الله عليه وسلم وأثرها في تقويم الفرد وإصلاح المجتمع) telah menyebut perkara ini ketika menghuraikan hadith sahih riwayat Bukhari yang berbunyi:
عن أبي سعيد رضي
الله عنه: أن رجلا أتى النبي صلى الله عليه وسلم فقال: أخي يشتكي بطنه؟، فقال:
اسقه عسلا. ثم أتاه الثانية فقال: اسقه عسلا. ثم أتاه الثالثة، فقال: اسقه عسلا.
ثم أتاه فقال: قد فعلت. فقال:
صدق الله وكذب بطن أخيك، اسقه عسلا، فسقاه فبرأ.
“Daripada Abu Said Al Khudri RA: seorang lelaki telah datang kepada Nabi SAW dan berkata: perut saudaraku merasa sakit. Baginda berkata: beri minum kepadanya madu. Kemudian lelaki itu datang kali kedua. Baginda berkata: beri minum kepadanya madu. Kemudian lelaki itu datang kali ketiga. Baginda berkata: beri minum kepadanya madu. Kemudian lelaki itu datang lagi dan berkata: aku telah melakukannya. Baginda berkata: Allah berkata benar dan perut saudaramu berbohong, beri minum kepadanya madu. Lelaki itu memberi minum madu kepada saudaranya dan selepas itu saudaranya telah sembuh”.
Madu Sidr Yang Baru Sampai Dari Yaman |
1. Madu yang dihasilkan daripada sarang di kawasan pergunungan.
2. Madu yang dihasilkan daripada sarang di kawasan hutan atau pokok-pokok.
3. Madu yang dihasilkan daripada sarang yang dibuat oleh manusia.
Beliau berdalilkan kepada ayat Al Quran berikut:
وَأَوْحَى
رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا وَمِنَ
الشَّجَرِ وَمِمَّا يَعْرِشُونَ. ثُمَّ كُلِي مِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُكِي
سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلًا يَخْرُجُ مِنْ بُطُونِهَا شَرَابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِيهِ
شِفَاءٌ لِلنَّاسِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ.
“Dan TuhanMu mengilhamkan kepada lebah “buatlah sarang di gunung-gunung dan di atas pohon-pohon dan tempat-tempat yang dibina oleh manusia”. (An Nahl: 68).
Di dalam ayat ini, sarang lebah di kawasan gunung-ganang disebut terlebih dahulu, diikuti dengan sarang lebah yang berada di atas pokok, kemudiannya sarang-sarang yang dibuat oleh manusia.
Menurut Usul Tafsir (ilmu yang menerangkan metod dan kaedah mentafsirkan Al Quran), perkara-perkara yang didahulukan di dalam ayat Al Quran menunjukkan kepada beberapa makna dan isyarat. Di antaranya menunjukkan keutamaan dan kelebihan perkara tersebut.
Dalam pada itu, sarang lebah semulajadi menghasilkan madu yang lebih baik kerana Allah SWT mengilhamkan cara membuatnya seperti yang dinyatakan di dalam ayat di atas.
Di dalam ayat ini, sarang lebah di kawasan gunung-ganang disebut terlebih dahulu, diikuti dengan sarang lebah yang berada di atas pokok, kemudiannya sarang-sarang yang dibuat oleh manusia.
Menurut Usul Tafsir (ilmu yang menerangkan metod dan kaedah mentafsirkan Al Quran), perkara-perkara yang didahulukan di dalam ayat Al Quran menunjukkan kepada beberapa makna dan isyarat. Di antaranya menunjukkan keutamaan dan kelebihan perkara tersebut.
Dalam pada itu, sarang lebah semulajadi menghasilkan madu yang lebih baik kerana Allah SWT mengilhamkan cara membuatnya seperti yang dinyatakan di dalam ayat di atas.
No comments:
Post a Comment